Сталий розвиток
Сталий розвиток

Навантажувачі на зеленому водні – майбутнє сталої складської логістики?

В рамках розробки стратегії сталого розвитку логістичної галузі ми маємо намір отримувати водневе…

на October 15, 2025

Вилкові навантажувачі, що рухаються по складу, забезпечують переміщення коробок і палет від вантажівок до стелажів. Оскільки вони працюють у приміщенні, то тривалий час вважалися відносно чистими з точки зору забруднення. Наразі більшість навантажувачів працює на електричних батареях або на двигунах внутрішнього згоряння з використанням природного газу. Зараз з’являється нова альтернатива — водневі паливні елементи для транспорту. Це не просто ще одне джерело енергії, а зміна, що приносить численні переваги, особливо якщо водень є справжньою зеленою енергією.

Сучасні вилкові навантажувачі: проблеми та обмеження

Сучасні електричні навантажувачі мають низку недоліків. Заряд батарей займає багато часу, їхня автономність обмежена, а продуктивність знижується з кожним циклом. Для безперервної роботи необхідно мати великий запас батарей, а їхнє перемикання може займати до 20 хвилин. Важкі батареї створюють додаткові ризики для безпеки працівників. Літієві батареї (лише 5% від усіх батарей у навантажувачах) можна зарядити за 10 хвилин, проте вони забезпечують в середньому лише годину роботи до наступного заряджання.  Навантажувачі на природному газі шумні й виділяють шкідливі гази у закритих приміщеннях.

Водневі паливні елементи: новий рівень продуктивності

Водневі паливні елементи інтегровані безпосередньо в навантажувач і виробляють електроенергію на борту. Їх можна заправити воднем менш ніж за три хвилини, після чого навантажувач працює до восьми годин без перерви. Це значно підвищує продуктивність і не створює шкідливих викидів — лише невелику кількість води.

Перехід на водневі системи вирішує проблеми електробатарей і звільняє простір, який раніше займали запасні батареї, що дозволяє використовувати склад ефективніше.

Паливний елемент GenDrive®

Енергія в основі продуктивності

Рішення Plug & Play — альтернатива традиційним свинцево-кислотним батареям

  • Заправка воднем менш ніж за 3 хвилини
  • Не потребує приміщення для заряджання батарей — більше корисного простору
  • Воднева заправна станція розташована всередині будівлі
  • Балони з воднем зберігаються зовні
  • Стабільна напруга
  • Підвищена гнучкість
  • Справжній нульовий рівень викидів — лише невелика кількість води

Дослідження та інноваційне бачення

Щоб дослідити можливості використання водню, FM Logistic у кінці 2014 року запустила проєкт HAWL, обладнавши свій склад поблизу Орлеана (Франція) 54 вилковими навантажувачами на водневих паливних елементах. Проєкт реалізовано консорціумом компаній, до якого увійшли Air Liquide (спеціаліст із водню), Plug Power (виробник паливних елементів), Toyota та Crown (виробники навантажувачів). Ініціатива отримала фінансування ЄС у межах програми розвитку альтернативної енергетики.
Метою було продемонструвати ефективність водневих навантажувачів і глибше зрозуміти технічні вимоги їхнього використання у логістичному середовищі. FM Logistic прагнула знайти сталий та економічно вигідний варіант заміни традиційних джерел енергії. Як піонер у сфері сталих логістичних рішень, компанія зробила крок вперед — із наміром забезпечити 100% «зелений» водень, вироблений безпосередньо на об’єкті, створюючи рішення з дійсно нульовим рівнем викидів.
Окрім екологічних переваг, впровадження водневих навантажувачів спрямоване й на покращення умов праці. Безпечніша й простіша експлуатація сприяє зниженню ризику травматизму, який виникає під час заміни традиційних свинцево-кислотних батарей.

Водень — енергія майбутнього логістики

З економічного погляду дослідження підтвердило, що використання водневих паливних елементів може забезпечити економію порівняно з поточними системами, якщо автопарк налічує понад 50 одиниць техніки. Водень виявляється особливо ефективним у середовищі з інтенсивною експлуатацією, адже швидке заправлення та висока автономність компенсують нинішню вартість обладнання й палива, які, за прогнозами, найближчим часом знижуватимуться. До того ж термін служби водневих паливних елементів сягає десяти років, тоді як батареї працюють у середньому сім.

Єдиним суттєвим ризиком залишається займистість водню, проте він мінімізований, адже газ зберігається у захищених балонах поза межами складу та подається до заправної станції через спеціальні трубопроводи. Майбутнє водневих паливних елементів виглядає багатообіцяюче. Наступний крок — масштабне впровадження вилкових навантажувачів на водні. FM Logistic планує поєднати цю технологію з виробництвом «зеленого» водню, створюючи рішення з нульовими викидами. Використання водневих вантажівок є логічним продовженням стратегії, адже компанія може виробляти водень локально з відновлюваних джерел. У Льєскасі, поблизу Мадрида, вже запущено станцію, яка вироблятиме 45 кг водню на тиждень для заправки вантажівок і розподільного транспорту.

Чи був цей контент цікавим, корисним?